zondag 10 april 2016

Mislukt projectje

Soms mislukken mijn projectjes.
Fijn vind ik dat niet.
Maar dat hoort erbij.
Wie niet waagt, niet wint.

Vorig jaar schreef ik over mijn picknicktafel.
De tafel die ik erfde van mijn ouders.
Ik had ze mooi gepimpt vond ik zelf.
De huisgenoten waren er ook blij mee.

Mijn eerste grote meubel - verf - project.
Ik had er hard en lang aan gewerkt.
En bovendien heel goed de raadgevingen van de mevrouw in het warenhuis opgevolgd:
       - Eerst heel goed afschuren.
       - Dan een eerste laag primer.
       - Goed laten drogen.
       - Dan een tweede laag primer.
       - Goed laten drogen.
       - En dan de eindlaag.
Minstens 3 jaar zou mijn tafel mooi blijven.
Dat was me verzekerd.
Het was immers buitenverf.

Onbekommerd liet ik de picknicktafel een winter buiten staan.
Bij de eerste zonnige dagen wou ik ze terug gebruiken.
Maar... 

Ik weet niet wat ik mis heb gedaan of wat er fout is gegaan.
Ik weet wel dat ik helemaal opnieuw moet beginnen.

Ik wil de tafel wel terug in dat mooie blauwe kleurtje, maar ik twijfel...
Ik wil volgend jaar niet opnieuw herbeginnen.
Misschien moet ik ze in het najaar uit elkaar halen en binnen stockeren, zoals mijn vader deed.
Alleen ... ik heb niet zo heel veel stockeer-ruimte.
Misschien moet ik ze gewoon met houtbeits insmeren.
Maar ... ik hou van een vrolijk kleurtje en houtbeits is zo saai.
Ik twijfel...
Iemand een idee?



12 opmerkingen:

  1. Van verven heb ik geen kaas gegeten. Ik duim dat je tweede poging wel lukt, want hoewel het resultaat heel mooi is, lijkt het me niet het meest aangename werkje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ai dat is echt jammer...volgens mij ligt het aan de kwaliteit van de verf want je deed het helemaal goed. Veel moed om helemaal opnieuw te beginnen! Wat een werk weer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, CeT zei me ook al dat ik beter de verf in een speciaalzaak zou kopen dan in een brico. Ik zal die tip zeker ter harte nemen! Dank je wel. Alleen nu nog de moed vinden om helemaal opnieuw te beginnen ;-)

      Verwijderen
  3. Oh wat balen. Helaas heb ik geen tip. Of misschien gewoon zo laten: oude look

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk dat de hele winter buiten laten staan niet goed is. Wij trekken een zeil over de natuurstenen tafel en geschilderde houten bank. Maar ja, wij zijn hier 's winters niet en hoeven dan ook niet tegen dat zeil aan te kijken. Schuin zetten zou ook al helpen, dan blijft het water er niet op staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor deze 2 heel bruikbare tips, Marthy.
      Ik kan de tafel tijdens de winter achteraan in de tuin schuin zetten met een zeil erover. Dan staat ze niet in het zicht én toch beschermd.

      Verwijderen
  6. Misschien is beitsen toch een beter idee en volgens mij kun je dat ook in verschillende kleurtjes kopen of zelfs laten maken in de doe het zelf zaken. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is een optie. Maar ik ben nog altijd meer fan van een mooi dekkende laag in een opvallend kleurtje. Toch bedankt voor de tip. Ik ga zeker eens mijn licht opsteken over die gekleurde beitsen.

      Verwijderen
  7. En om te beginnen kwaliteitsverf gebruiken voegt mijn schilder er dan nog aan toe. Ik schrik me af en toe dood van de prijzen van zo'n blik verf maar manlief denkt er niet over om goedkope verf te gebruiken. En ik kan je verzekeren dat hij al heel wat geschilderd heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga de expertise van je man opvolgen, Marty. Dit keer koop ik goede verf in een speciaalzaak!
      Maar jouw opmerking over schuin wegzetten klopt ook wel, want ik merk dat de poten van mijn tafel wel nog perfect zijn.

      Verwijderen
  8. Houtbeits hebben ze ook in kleuren hoor. Ik heb een heel mooi grijs gebruikt voor het speelhuisje in onze tuin en de houten ramen en deur van onze garage.

    BeantwoordenVerwijderen