dinsdag 21 februari 2017

Schijfjes tomaat

Heb je het ook?
Je zet ’s morgens je PC aan (of je tablet of smartphone)
Je wilt heel eventjes een paar blogjes lezen en kijken op Facebook
en misschien ook even piepen op Pinterest.
En voor je het weet heeft de klok een uur weggetikt.

Herkenbaar?
Zeker wel, want ik zag dezelfde frustratie al bij andere blogsters.

Tijd-vergetend bezig zijn is leuk.
Het betekent dat je ‘in flow’ bent,
dat je bezig bent met iets dat je heel graag doet.

Maar soms voel ik me achteraf een beetje schuldig.
Heeft het misschien iets met opvoeding te maken?
Vinden dat je moet bezig zijn met ‘nuttige’ dingen op je vrije dag?
"Het huis opruimen, poetsen, wassen, strijken, boodschappen doen, in de tuin werken. Dat is nuttig. Computeren is ontspanning en vermaak. Tenzij je echt iets moet opzoeken."

Soms word ik heen – en – weer geslingerd
tussen een stemmetje in mijn rechteroor dat zegt: “ Ga iets nuttigs doen.”
en een stemmetje in mijn linkeroor:” Geniet nu even van het online-leven”.

Maar ik heb er iets op gevonden!
POMODORI (= Italiaans voor tomaten)


Een techniek uit de ‘time management’ wereld.
Eentje die ik soms op mijn werkplek gebruik.

Er zit een hele filosofie achter.
"Concentratie is makkelijker als je af en toe pauseert."
Je concentreert je 25 minuten en neemt dan een kleine pauze van 5 minuten, waarna je er weer voor 25 minuten tegenaan gaat.
Anders gezegd: je deelt je tijd op in kleinere stukjes, alsof je een tomaat in schijfjes snijdt.
Het helpt je efficiënt te werken.

Je vindt online een hele reeks pomodori-timers.
Ze zijn ingesteld op 25 minuten.
Ik gebruik ze ook thuis wel eens.
Om mijn ‘vrije dag’ te structureren.
2 X 25 minuten intensief computeren en dan iets ‘nuttigs’ gaan doen.
Maar ik gebruik het ook voor de ‘nuttige’ dingen!
Ik heb bijvoorbeeld een grondige hekel aan opruimen.
Als ik weet dat ik het maar 25 minuten lang intensief hoef te doen,
zie ik er minder tegen op.

8 opmerkingen:

  1. heel herkenbaar ,en die pomodori tip is een hele goeie daarbij

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat deed ik vroeger al met het nakijken van een berg werkstukken. Vier lezen en beoordelen en dan mezelf verwennen met een kopje thee of een kleine wandeling als beloning. Het werkte goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb al jarenlang de gewoonte om vervelende dingen in stukken te doen, tussendoor mag dan even iets leuks, bijvoorbeeld even achter de computer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel herkenbaar! Maar ik doe ook heel vaak iets nuttigs op de laptop hahaha. Maar ik vind je tip geweldig, ik ga het kookwekkertje er eerst bijzetten bedenk ik ineens. Bedankt voor de tip! Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vlinder uit boek lesley stanfield 75 vogels bijen en vlinders mijn mail adres is marloessterk@hotmail.com
    Voor meer info

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben gelukkig niet alleen met dat minutenwegtikkend online zijn! :-) Oef! Goeie tip. Alleen 25 minuten met vervelende dingen bezig zijn en dan stoppen dat gaat lukken! Maar 25 minuten iets leuks doen en dan daarmee stoppen? Met nog geen 100 pomodoritimers gaat me dat lukken! :-(

    BeantwoordenVerwijderen