maandag 15 januari 2018

Uitstervende huiskat?

In Vlaanderen is er een nieuwe wetgeving.
Al wie nog een kitten weg geeft,
moet het beestje eerst laten castreren of steriliseren
én bovendien laten chippen voor registratie.
Ze willen hiermee de overpopulatie aan wilde katten indijken.

Misschien ligt het aan mij, maar ik begrijp deze wet echt niet.
Hoe kan je door een wet op huiskatten
de populatie wilde katten indijken?


Mijn vrees?
Na verloop van tijd
vind je nergens nog een tamme huiskat.
Ha nee, die zijn allemaal van jongsaf gesteriliseerd of gecastreerd.
Want zeg nu zelf:
wie gaat zoveel geld uitgeven om twee keer per jaar
een nest van gemiddeld 4 kittens naar de dierenarts te brengen?
U en ik die een poes houden voor de gezelligheid?
Ik dacht het niet.
Huiskatten zullen enkel nog gekweekt worden
door mensen die snel veel geld willen verdienen
en geen tijd nemen om met de kittens te spelen
of hen lang genoeg bij de moederkat te laten.
Ze zullen gekweekt worden voor hun kleur
of de mooie tekening van hun pels.
Hierdoor zullen ze al snel enkele honderden euro's gaan kosten.
Maar of het even leuke beestjes blijven?


Poes Kleintje en poes Muis kwamen allebei van dezelfde boerderijpoes.
Een gezonde jager die op de boerderij een goede verzorging kreeg.
Haar nestjes werden weg gegeven.
Wij maakten daar dankbaar gebruik van.
Wij houden van onze poezen.
En ja, ze werden gesteriliseerd.
Uit eigen beweging, omdat ik geen zin had
om 2 keer per jaar 4 gezinnen te zoeken
die goed voor onze kittens zouden zorgen.

Maar ik ken een aantal mensen die hun poes
eerst een paar keer laten jongen vooraleer ze haar steriliseren.
Die kittens worden vertroeteld
en ze leren jagen van de moederpoes.
Ze vinden altijd gemakkelijk een plaatsje bij iemand.
Helemaal gratis.
Meer moet dat toch niet zijn?
Ik sta achter een registratie voor katten.
Maar laat die zorg aan de ontvanger van de kat,
net als de keuze of je je kat laat castreren of steriliseren.
Wat is jouw mening?

7 opmerkingen:

  1. Wij hebben poezen uit het asiel, ferm zielig al die 'overschot' poezen, maar dit gaat de oplossing niet zijn vrees ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei ik wist daar niks van. Wat een stomme wetgeving. Je hebt helemaal gelijk met je bedenkingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik snap het eigenlijk wel, die wet. Want ik krijg hier regelmatig gedumpte katten aan. Ik heb 3 katten in huis en 2 zwerfkatten in de schuur. Plus nog een zwerver die alleen maar komt eten.
    Veel mensen zorgen niet goed voor hun diertjes. Dus als ik in mijn eentje al 6 katten moet helpen ( die allemaal 14 jaar kunnen worden ), dan denk ik dat er dus MASSA'S thuisloze katten zijn, waar iedereen die een kat voor de gezelligheid wil, gemakkelijk blij mee kan zijn. Plus de overvolle asielen, plus de kattenopvangcentra...
    Dus de eerstkomende jaren gaat er zéker geen tekort aan poezen zijn. Ik sta dus achter die wet, voor het welzijn van de beestjes zelf.
    Pas na verloop van tijd, kan die wet aangepast worden.
    Er zullen toch nog genoeg mensen zijn die de wet niet volgen, en dus zal de huiskat nooit uitsterven. Een wilde kat is trouwens met wat geduld ook om te vormen naar huiskat. Eén van mijn zwervertjes loopt soms binnen, daaraan zie ik dat dat beestje ooit van mensen is geweest. Pas als mensen goed voor hun huisdier zorgen, dan kan de wet anders worden.
    PS: katten kunnen van zichzelf jagen, daar hebben ze de moeder niet voor nodig. Mijn oudste kat die vorige week moest worden ingeslapen op 16-jarige leeftijd, kon muizen en vogels vangen als de beste, terwijl hij een verstoteling uit de nest was en het dus van niemand geleerd heeft...
    Hé, maar dit is gewoon mijn mening hé. Ik begrijp jouw standpunt ook wel. Alleen dus, als je elke dag zoveel poezenleed ziet, dan snap ik de wet heel goed. Vandaar dus...
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Sigrid, welkom op mijn blog!
      Ik woon op het platteland. Met zwerfkatten word ik hier niet geconfronteerd. (ik geef enkel jaarlijks een donatie aan de zwerfkattenopvang in de naburige stad) Ik weet exact wie de eigenaars zijn van de poezen die door mijn tuin wandelen.
      Maar ik heb wel schrik dat mensen zoveel geld niet willen betalen voor hun nestje kittens en dat we weer naar toestanden van 50 jaar geleden terugkeren.Toen werden de kittens in een emmer verdronken of tegen een muur doodgeslagen...
      Maar je hebt gelijk, ieder zijn mening en ik respecteer de jouwe zeker en vast.
      Heel veel groetjes, Vlimbouter

      Verwijderen
  4. Ik begrijp het wel, als mensen in de vakantie hun kat dumpen dan wordt het een zwerklat. Hoe triest dat ook is. Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja , een dilemma. Erg jammer dat het kennelijk zo moet.

    BeantwoordenVerwijderen