vrijdag 9 februari 2018

Morsig mezeke

Oh wat ben ik blij met de voedersilo die ik met Kerstmis kreeg.
Ik kan er uren naar kijken.
Goed verborgen op mijn PC-plekje heb ik een prima uitzicht
op mijn kleurrijke bezoekertjes.
Zij zien me niet, dus storen doe ik niet.


Nee, ik verzin geen namen.
Daarvoor zijn ze te talrijk.
Maar ik herken er toch enkelen.
Er is een mannetje en een vrouwtje vink.
Die komen nooit samen, altijd alleen.
Ook het roodborstje duldt geen mee-eters.
De meesjes daarentegen, die komen gewoon met zijn allen samen snoepen.




morsig mezeke


Eén mees herken ik al heel goed.
Hem heb ik wel een naam gegeven.
Ik noem hem 'morsig mezeke'.
Hij is een echte loeder!
Hij komt liefst alleen.
Dan steekt hij zijn bekje in de silo
- soms werkt hij ook met zijn poten -
en begint te sorteren.
Hij lust immers vooral de grotere zaden.
Al wat te klein of niet lekker genoeg is voor
'mezeke', gaat onverbiddelijk de grond op.
Gelukkig ruimen de mussen de rommel op.
Maar ook onze kippen hebben het plekje gevonden.
Ze zorgen ervoor dat er geen zaadje over blijft.




Eén klein meesje is stiekem mijn lievelingetje.
Hij is de enige die het waagt
(en die erin slaagt)
om in het plexi-glazen huisje aan mijn raam te eten.
Het huisje is niet zo handig.
Hoewel Natuurpunt het verkocht,
slagen de vogels er niet zo goed in om in het huisje te landen.
Behalve het dappere kleine meesje dus.
Zo heeft hij een voorraad waar hij alleen kan van genieten.


PS: met dit koude weer, vliegen de kilo's vogelzaad er hier supersnel door.

10 opmerkingen:

  1. Zalig uitkijkhoekje heb je daar. Ik zou er ook van kunnen genieten. Dat plexihuisje lijkt me dan ook nog gevaarlijk qua te pletter vliegen tegen je raam. Of hebben ze dat wel meteen door? Kilo's vogelzaad dat toch de moeite waard is. Zoveel kijkplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het plexihuisje hangt tegen een smal raam aan de zijkant van ons huis, dus tegen het raam vliegen gebeurt niet. Maar ik vind het toch wel vreemd dat Natuurpunt een huisje verkoopt dat onbruikbaar is voor de meeste vogels. Die moeten wel super dapper zijn om onder het dakje naar het raam toe te vliegen.

      Verwijderen
  2. Wat leuk, al dat bezoek. Hier wil het maar niet lukken. Alleen kraaien en daar vind ik niks aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kraaien vind ik ook maar niks. Ik hou van vogeltjes met wat kleur.

      Verwijderen
  3. Wat is het toch leuk,vogels kijken. Hier komt de merel in de vensterbank zitten en vragen om eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat jij een merel hebt in je vensterbank. Dit jaar zie ik bitter weinig merels.Er is maar één koppeltje meer over. Er heerste vorige zomer in onze streken een ziekte onder de merels en velen hebben het blijkbaar niet gehaald.

      Verwijderen
  4. Ik heb ook zo'n plexihuisje maar dan bol. Er komt geen hond in, laat staan een vogeltje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier zijn er velen die proberen, maar slechts eentje die echt in het huisje binnen raakt.

      Verwijderen
  5. Dat is handig! Zo kunnen de grotere vogels er niet zo gemakkelijk bij, en hebben de kleintjes meer. Ik ga kijken of ik een silo te pakken kan krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen