vrijdag 10 februari 2017

Music, Maestro, please!

Op deze leutige vrijdag ben ik blij.
Blij omdat mijn ouders me als achtjarige naar de muziekschool stuurden.
Nee, het was niet echt een vrije keuze.
Mijn grootvader kende muziek en speelde een instrument.
Mijn moeder had tijdens haar jeugd in volle oorlog heel veel aan de muziekschool gehad.
Mijn vader was heel muzikaal en leerde zichzelf banjo spelen.
Dus wij, de kinderen, gingen ook naar de muziekschool.
Dat was goed voor onze ontwikkeling.
Punt uit.

Ik vond het meestal wel leuk hoor.
Als prille puber trachtte ik er wel eens onderuit te geraken.
Maar mijn ouders hielden voet bij stuk.
Ik haalde mijn diploma notenleer en leerde twee instrumenten bespelen.

En toen ging ik studeren in een andere stad, ik trouwde en kreeg kinderen.
Maar de muziek bleef in mijn leven.
Van zodra we een beetje geld te besteden hadden, kocht ik een tweedehands piano.


Ja natuurlijk, drie van mijn kinderen leerden ook muziek.
(Nummertje vier had zo’n redenaarstalent dat hij voor de richting ‘woord’ koos.)
En op mijn vijfenveertigste keerde ik zelfs terug naar de muziekschool voor een zangopleiding.

Ik hou van heel veel soorten muziek: Franse chanson, Vlaamse kleinkunst, folkmuziek, Stromae, the Beatles, het zesde metaal, Leonard Cohen, Robbie Williams, Abba, Kinderen voor kinderen, popmuziek, Boudewijn De Groot, filmmuziek, musicals, Afrikaanse muziek, … Kortom, er is weinig muziek die ik niet mooi vind.


Maar door die vele jaren muziekschool heeft de klassieke muziek natuurlijk een heel bijzonder plaatsje in mijn hart.
Ik ben grote fan van radio Klara (de Vlaamse klassieke zender).
Elk najaar laat die zender zijn luisteraars hun 100 favoriete klassieke muzieknummers verkiezen.
Die worden dan een heel weekend lang één na één uitgezonden.
Dat weekend staat de radio hier van ’s morgens tot ’s avonds op radio Klara.
Ik duld dan geen andere zender. Ik wil elk van die 100 nummers horen.


En wat kreeg ik deze week van CeT?
De CD-box met de complete Klara Top 100!
Nee, ik was niet jarig en nee, aan Valentijn doen we niet.
Maar af en toe een cadeautje is gewoon superleuk.
En vandaag luister ik dus naar klassieke muziek tijdens mijn huishoudelijke klussen.
Honderd nummers heerlijke muziek! Ik ben voor uuuuren zoet!
En ik vind dat heel erg leutig!

En jij? Van welke muziek hou jij?




12 opmerkingen:

  1. Helaba dat is een goeie tip... die CD bedoel ik ... cadeautje voor de echtgenoot en dan kan ik zelf meegenieten.;-) Alhoewel ik geen do van een re kan onderscheiden, luister ik ook graag naar Klara. En naar nog zoveel meer genre's... gelukkig hebben onze kinderen op dat vlak niet mijn genen geërfd want zij zijn gelukkig alle 3 ook muzikaal. Jongste studeerde zelfs aan 't Lemmens en schoonzoon is muzikant. Daardoor heb ik alleen nog maar meer spijt dat ik bij het uitdelen van het muzikale gehoor op de achterste rij stond. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, ik moest ook naar de muziekschool. Inderdaad punt uit. Veel is het niet geworden, ik had drie jaar pianoles en ik kan heel behoorlijk blokfluiten, hihi. Onze kinderen hetzelfde. Ze moesten en hebben de basis gehad. Twee stopten met piano, maar wel allebei op een punt dat ze het weer redelijk snel zouden kunnen oppikken volgens de lerares. De derde is me ontsnapt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een basis vind ik altijd het belangrijkste. Dan kan je er later nog altijd iets mee doen als je daar zin in hebt.

      Verwijderen
  3. Aan mij is de muziekschool als kind voorbij gegaan, maar ik ben altijd een groot liefhebber van klassieke muziek geweest. Mijn kinderen hebben wel allebei muziekles gehad, mijn dochter speelt niet onverdienstelijk piano en is laatst weer begonnen met lesnemen.
    Zelf luister ik naar Classic FM of Spotify, maar er staat altijd wel wat aan. Heerlijk.
    Fijn weekend Manon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook muziek luisteren vind ik altijd superfijn. Ook al speel je het niet zelf.

      Verwijderen
  4. Wat heerlijk deze post! Hier nog zo'n muziekliefhebber :) En ja, als het even kan staat Klara aan! Meestal in de auto.. onderweg is het nog meer genieten. Dat er ook een cd was, wist ik niet, bedankt voor de tip! Enne, veel genietplezier :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook ik luister vaak naar Klara in de auto. 's Morgens om 6 uur op weg naar het werk is dit de enige zender die ik kan verdragen. Alle andere zenders maken me veel te veel lawaai.
      Ik ben al volop aan het genieten van mijn CD's. Nog 6 te gaan.

      Verwijderen
  5. Ik luister altijd naar classic fm ,maar vind het heerlijk ook ik leerde muziek lezen en blies op de blokfluit ,vond het heerlijk om te doen ,maar doe het nooit meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is nooit te laat om er terug mee te beginnen, Marloes ;-)

      Verwijderen