vrijdag 22 december 2017

Lente in de winter

Dat ik niet van deze donkere dagen hou, heb ik hier al genoeg geschreven.
Dan maak je het zelf toch een beetje lichter, hoor ik je denken.
Kerstlichtjes en kaarsjes in huis en zo.

Ja, dat helpt wel...
... maar weet je wat ook helpt?
en wat ik vandaag heel leutig vind?

Het is een paarse vloeistof.
Ik kocht het flesje ooit in de solden bij Yves Rocher.
Een klein folieke, het kostte  bijna niets.
Het stond al een tijdje onaangeroerd in mijn kast.
Maar nu gebruik ik het elke morgen.


Uit de douchekraan stroomt heet water.
Ik word langzaam wakker.
De warmte stroomt door mijn spieren.
Alsof ik nog onder mijn warme dekbed lig
Stoom vult de badkamer.
Ik open mijn paarse flesje.
De geur vult de ruimte...


En plots is het lente!
De seringenboom staat volop in bloei.
De zoete geur vult de lucht.
Ik ben 19.
Straks vertrek ik naar mijn studentenkot.
De examens naderen.
Geen leuke periode.
Maar op de tafel ligt een pak voor me klaar.
Een enorme bos seringen.
Die zullen mijn kot opfleuren.
Zo'n lief gebaar.
Dank je wel, papa!

Ik stap uit de douche.
Mijn huid ruikt vaag naar seringen.
Buiten is het nog donker.
Maar ik kan er terug tegen aan!


4 opmerkingen:

  1. Ja dat kunnen geuren met je doen. Zo fijn is dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig toch, dat zo'n geur je terug kan brengen naar je jeugd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Seringen op kot! :-) Pure nostalgie. Het jammere er aan is dat ze nooit lang fris blijven. Na een dagje gingen hun kopjes al hangen. Maar de geur vind ik ook fantastisch. Jij haalt de lente zo helemaal in huis. En toch zullen we nog even geduld moeten hebben, vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen