zaterdag 7 november 2015

De picknicktafel



Af en toe heb ik nood aan handenarbeid.
Het helpt je hoofd leeg te maken.
Als het dan meteen ook een projectje wordt, heb je dubbel winst.

Dit voorjaar kwam er zo'n projectje op mijn pad.
Bij het leegmaken van het ouderlijk huis, werd de picknicktafel aan mij toebedeeld.


Een tafel vol herinneringen: mijn 21ste verjaardag, de familiebarbecues, buiten blokken voor een tweede zit, ...
'Opa' was altijd zorgzaam voor zijn tafel. Bij aankoop 'sapte' hij ze met houtbeschermingsmiddel. Elk jaar in de herfst werd de tafel uit elkaar gevezen en vochtvrij weggezet. In de lente verscheen ze terug in de tuin.

Nu ben ik de gelukkige eigenaar. Vorig jaar op moederdag werd de tafel door mijn kroost liefdevol in elkaar gevezen. We genoten de hele zomer van het leuke zitje.
Toen de herfst in het land was dacht ik: "Ach, dat hout is toch beschermd. Waarom de tafel uit elkaar halen? Bovendien hebben we niet zoveel stockeer ruimte in hotel mama. We laten ze toch gewoon staan!"

Slecht idee! Een beschermlaag van meer dan 30 jaar oud...
Deze lente stond er een totaal afgebladderde tafel op ons terras...

Tijd voor een projectje, dus.
Ik zou de tafel lichtgrijs schilderen.

De dame in de verfwinkel gaf me raad: helemaal afschuren, dan een primer, dan een lakverf voor buitenhout. De tafel zou dan minimum een drietal jaren mooi moeten blijven.

Opgewekt ging ik aan de slag. Enkele dagen later kreeg ik wat hulp met in elkaar vijzen en ... tadaa: een volledig gepimpte tuintafel!

En ach, dat het lichtgrijs een beetje blauwig is uitgevallen vind ik niet erg.
Blauw is mijn lievelingskleur!




9 opmerkingen:

  1. Wij hebben hier ook zo'n tafel...al van toen we hier net kwamen wonen... zo'n 27 jaar geleden... Intussen hebben we andere tuinmeubelen gekocht maar die eerste tafel is er ook nog... die doen we niet weg...Ook pure nostalgie. We zijn wel wat slordiger dan jij denk ik. Die van ons staat al jaren zomer en winter buiten. Af en toe een nieuw sapbeurtje door de echtgenoot en 1 keer heeft hij de planken omgedraaid. Toen was ze weer helemaal spiksplinternieuw. Ook wij hebben er al ontzettend veel genot van gehad en dan te denken dat zo'n tafel echt niet duur was en zo lang meegaat.
    Dat blauw is echt heel mooi. Geeft helemaal een Provençaals sfeertje! Instant vakantiegevoel!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet je, eerst lachten mijn huisgenoten me uit omdat mijn lichtgrijs wel heel blauw was uitgevallen. Maar ik ben met je akkoord dat het een heel zuiderse sfeer geeft. En vermits Frankrijk absoluut mijn favoriete vakantieland is, is dat toch wel goed meegenomen vind ik.
      Ik twijfel nu wel of ik de tafel de hele winter durf buiten te laten staan. Misschien ga ik toch nog op zoek naar een bergplaatsje...
      Groetjes

      Verwijderen
  2. Ja dat is weer zo' n mooi voorbeeld van iets ouds waar je al plezier van had, in een nieuw jasje en dat je er dan weer plezier van zult hebben. Net als mijn stoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo kan je weer lekker er van genieten ,ik kom allemaal woorden tegen die ik eigelijk helemaal niet kende dus ook weer een hoop geleerd ,mooi klinkt dat inelkaar vezen .
    Lieve gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, gek he, hoewel wij toch dezelfde taal spreken, gebruiken wij in Vlaanderen soms toch totaal andere woorden. Wij vijzen meubels in elkaar met als resultaat dat ze in elkaar 'gevezen' zijn.
      Groetjes en een fijne dinsdag!

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel erg leuk zeg! We hebben net een nieuwe picknicktafel gekocht maar zo'n oude project met herinneringen heeft ook absoluut zijn charme, prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen