dinsdag 26 april 2016

Danny en Sandy

Nee, Jules en Juliette zijn niet de enige gevleugelde bewoners van onze tuin.
Ze zijn trouwens ijverig bezig met het bouwen van hun nest.
In de andere Hulstboom dit jaar.

Sinds enkele weken huist er een nieuw koppeltje bij ons.
Een merel-koppeltje.
Danny zingt ’s morgens vroeg én bij valavond de mooiste liedjes op de nok van ons dak.
Ons merelkoppeltje is ijveriger dan de duiven.
Zij hebben al een nestje mét kroost.
Ze zijn een zorgzaam ouderkoppel.
De hele dag vliegen ze voorbij met wormpjes in de bek.
Danny heeft een hele andere aanvliegroute naar het nest dan Sandy.
Misschien is dat wel met opzet: speciaal voor de op de loer liggende poezen.


Er is wel één groot probleem: 
de plek waar ze hun nest hebben gebouwd...
Ze bouwden net naast het terras, gezellig dicht bij ons.
Nee, dat is niet het probleem: wij houden van dieren.
Wat dan wel?
Ze bouwden hun nest in een bamboeplant.
Lekker hoog en dus ver weg van alle roofdieren.
Maar BAMBOE! Zeg nu zelf!

Ik denk dat ze hun bouwplannen maakten in een erg windstille periode.
Het minste zuchtje wind doet de hele bamboeplant gevaarlijk van links naar rechts zwiepen.
Heel gevaarlijk zwiepen!
Het nest zwiept vrolijk mee. Mét de kleintjes.
De laatste dagen kregen we veel storm, veel wind, veel regenbuien 
en zelfs hagel.
Angstvallig houden we het nest in het oog. Hangt het er nog?
De dappere ouders gaan om beurten op het nest zitten om hun kleintjes te beschermen, terwijl de partner in weer en wind wormpjes aanbrengt.

Ik maak me zorgen … als dat maar goed afloopt …
Gelukkig schijnt deze morgen een vrolijk zonnetje.

Als je goed kijkt, zie je op de linkse foto de staart van Sandy boven het nest uitpiepen.

12 opmerkingen:

  1. Knappe architecten... ik duim met je mee dat de boel stand houdt...ocharme de kleintjes. Geniet intussen maar van het mooiste lied van den Danny! Daar word je toch vrolijk van hé, van dat merelgezang.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelfs als ik op werkdagen ontiegelijk vroeg moet opstaan, geniet ik van het gezang van onzen Danny.

      Verwijderen
  2. Ik hoop dat het houdt, het zou zo sneu zijn als de boel instort voor de kleintjes kunnen vliegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze namiddag hadden we een vreselijke hagelbui. Maar het nest hield stand!

      Verwijderen
  3. Danny en Sandy waren tientallen jaren mijn favoriete liefdestelletje. Ik geef ook "" onze"" vogels namen.
    geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha! Ik vroeg me al af of iemand de cultfilm uit de jaren 70 zou hebben herkend. Jij hebt het als eerste opgemerkt!

      Verwijderen
  4. Oei oei. Het is geweten dat merels niet altijd van de slimsten zijn als ze hun nest maken. Hopen maar dat alles goed afloopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ocharme, wel spannend voor jullie, maar nog 'n paar dagen dan word het weer wat beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. o mijn hemel niet echt slim van danny en sandy,(zo leuk die namen)

    BeantwoordenVerwijderen