zaterdag 12 december 2015

Friesland, fietsland

Vakantie is in mijn  hoofd synoniem met Frankrijk.
Wil je zee, of liever bergen, of cultuur of vooral lekker eten en drinken of een rustig plekje op het platteland of in een bos of… Frankrijk heeft het allemaal! 

Ja hoor, we hebben ook andere buurlanden.
En voor een citytrip denk ik écht soms wel aan een ander land.
We bezochten Londen en Berlijn en Amsterdam en Wenen en Venetië en …
Maar het Nederlandse platteland?
Daar had ik eigenlijk gewoonweg nog nooit aan gedacht...


Tot CeT en ik heel onverwacht deze zomer een lang weekend vrij hadden.
Heel ver wilden we niet rijden.
Normandië misschien?
Maar daar waren we tijdens het voorjaar al geweest.
CeT maakte me een lijstje met bestemmingen van minder dan 4 uur rijden.
We zouden dan samen kiezen.

Hij zocht ook eens Noordwaarts. 
En kijk: Friesland was slechts 3.15 u. van ons verwijderd.
Zo dichtbij?
In mijn hoofd lag Friesland ergens heel ver weg. 
Zo ongeveer even ver als Zuid Frankrijk.
Maar dan met Siberische temperaturen (de 11stedentocht, weet je wel)

Ik zocht wat op het www.
Echt veel kouder als Vlaanderen is Friesland helemaal niet tijdens de zomer.
En de weersvoorspellingen waren goed.

Ik vond zowaar een kamer aan een watertje in IJlst in een ‘stadsherberg’.
De naam alleen al wekte mijn nieuwsgierigheid.
We besloten onze fietsen mee te nemen.
(ha ja, iedereen zegt toch altijd dat het in Nederland heerlijk fietsen is)



En of het meeviel!
We waren meteen helemaal verkocht!
Een stadsherberg blijkt gewoon een leuk klein hotelletje.
Ze waren er heel vriendelijk.
We leerden er zelfs een leuke Friese spreuk:
“Buter, brea en griene tsiis
wa’t dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries”
(en nee, griene tsiis is geen groene thee)





Onze auto is 4 dagen op zijn zelfde plekje blijven staan.
Heerlijk fietsen op wegen waar geen auto’s kwamen.
Met een pontje het water oversteken.
Naar het naburige stadje om er te winkelen in leuke winkeltjes.
Eindelijk eens een echt ‘broodje kroket’ proeven.
(spijtig genoeg niet echt mijn smaak)




We hebben 4 dagen genoten …
… en keren zeker nog eens terug!
(we willen nu ook eens naar de Waddeneilanden)

3 opmerkingen:

  1. Ha die spreuk ken ik. Geleerd van mijn moeder die geen Friezin was, maar er wel jaren heeft gewerkt. Nooit meer aan gedacht...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooh Friesland, daar zijn we ook al geweest. Ik moet dringend die foto's eens opsnorren. Mooi stukje Nederland. Hoewel, de Friesen vinden dat ze een land apart zijn naar ik heb gehoord. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is zeker heerlijk fietsen in
    Nederland. Wij reden ooit de Ronde van Nederland in onze vakantie, geweldig !!
    Daar is een speciaal boekje van te koop en hij is helemaal via borden te rijden. Echt een aanrader. Mooi blog heb je.

    BeantwoordenVerwijderen