zondag 6 maart 2016

Hakuna matata

Deze week zat er bij de krant een bijlage. 
De laatste bladzijde trok mijn aandacht. 
Twee Amerikaanse universiteiten hebben samen onderzocht waarvan mensen het meeste spijt hebben in hun leven. Ze ondervroegen daartoe een aantal oudere mensen.
Op basis van hun resultaten publiceerden ze op een website een top 10 van de antwoorden die het meeste gegeven werden.

Je vindt er de voor de hand liggende zaken: spijt ... over een verloren liefde, ... over  de keuze om al dan niet kinderen te krijgen, ... om de tijd die ze niet hadden doorgebracht met hun ouders toen ze nog leefden of met hun kinderen toen die nog klein waren of met hun vrienden, ... over de studies die ze wel of niet hadden gedaan, ... over geld en carrière, ... over de zorg voor hun gezondheid, …

Maar op de tiende plaats kwam iets wat toch wel erg verrassend was. 
Velen antwoordden namelijk: 
“Ik had me vroeger veel minder zorgen moeten maken. In alles!”

Tja, zich zorgen maken, is dat niet typisch menselijk?
Ik pleit alvast schuldig. 
Ik durf me ook al eens zorgen maken over dingen die - achteraf gezien -helemaal zoveel kopbrekens niet waard waren.
Misschien moet ik me meer spiegelen aan de lijfspreuk van wijlen één van onze Belgische bekende politici: “Problemen moet je pas oplossen als ze zich stellen!”

Uit dit onderzoek onthoud ik alvast dat ik niet de enige ben die zich soms onnodig zorgen maakt, maar dat ik hier achteraf dus wel spijt zal over hebben. 

Hakuna matata, voortaan probeer ik me niet te veel zorgen te maken, maar te genieten van de mooie dingen die op mijn weg komen!

Aan alle lezers: een fijn begin van de nieuwe week!

6 opmerkingen:

  1. Ja, ik ben ook schuldig... Behoorlijk schuldig en hoe moet je dat nou toch veranderen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las ooit dat het helpt om dagelijks slechts één piekerkwartiertje te houden waarin je al je zorgen naar believen kan overdenken. De rest van de dag mag je enkel de zorgen die bij je opkomen op een briefje schrijven. Dat briefje bewaar je dan tot je volgende piekerkwartiertje.
      Ik heb het nooit uitgeprobeerd...
      Maar ik tracht wel te genieten van het hier en nu. Weliswaar met wisselend succes ;-)

      Verwijderen
  2. Ik maak me niet zo snel zorgen over iets. Het heeft geen zin om je druk te maken in dingen die misschien nooit gaan gebeuren. De aard van het beestje?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik maak me niet zo snel zorgen over iets. Het heeft geen zin om je druk te maken in dingen die misschien nooit gaan gebeuren. De aard van het beestje?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan er vrij goed mee om gaan, met die zorgen. Na een dag of wat laat ik het los en dat lukt aardig.

    BeantwoordenVerwijderen